-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

1- آيا درسفر با هدف تحصيل مي توان نماز راكامل خواند . اگر جواب منفي است به كداميك از مراجع مي توان مراجعه نمايم .
2- اگرتاكنون نمازهايم راكامل خوانده باشم حكم نمازهاي خوانده شده چيست ؟
- درسفر براي تحصيل علم ، نماز شكسته است وروزه هم صحيح نيست .
2- اجوبه الا ستفتاء ات ص 132 مسله 656
3- وقتي كه شما يك مجتهد اعلم راانتخاب كرديد جايز نيست به غير اعلم ومجتهدي كه فتوايش مخالف اعلم باشد رجوع شود ، مگر مجتهدي كه در اين مسئله بخصوص اعلم از مجتهدي كه شما ازايشان تقليد مي نمودي اينجا عدول جائز است ، بلكه واجب است والا جائز نيست .
اجوبه الاستفتاءآت مسئله 17 ص4

مكلف بايد ازمجتهد اعلم تقليد نمايد .
اجوبه الاسبفتاءآت ص4 مسئله 20

احتياط واجب عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر است ، محصوصاً درصورتيكه مرجع تقليد اول اعلم باشد .
اجوبه الاستفتاءآت ص6 مسئله 31

خلاصه سؤال قسمت دوم :
احتياط واجب عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده ديگر است . مخصوصاً درصورتيكه مرجع تقليد اول اعلم باشد.
مكلف بايد ازمجتهد اعلم تقليد نمايد واگر فتواي غير اعلم مخالف فتواي اعلم باشد جائز نيست ، بلكه واجب است از همان مجتهد اعلم تقليد نماييد ، مگر اينكه مجتهد خودش غير اعلم باشد اينجا عدول به اعلم با اختلاف فتوي واجب است .
قسمت سوم : اگر كسي مسئله را نمي دانست كه مسافر است ونماز راتمام خواند به اعتقاد اينكه نمازش صحيح است وبعداً به مرجع خودش مراجعه نموده است ومرجع بزرگوار فتوي داد ، نماز شكسته است .
حضرت امام ( ره) مي فرمايد : قضاي نماز واجب نيست كه شكسته بخواند . مسافري كه نمي داند بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر تمام بخواند نمازش صحيح است ( وقضاء نياز ندارد).
توضيح المسائل مراجع ص6-755

مسافري كه مي داند بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر بعضي از خصوصيات آن را نداند چنانچه نماز را تمام بخواند، اگر وقت باقي است اعاده نمايد واگروقت گذشته بايد شكسته قضاء نمايد.
ولي آيت الله گلپايگاني ، صافي ، خوئي ، سيستاني وتبريزي مي فرمايند قضاء ندارد.
توضيح المسائل مراجع ص755 مسئله 1360 وحواشي مراجع

مراجعه شود به توضيح المسائل مراجع عظام ص759 –752

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.